Willem Boot

Mannelijk 1896 - 1984  (87 jaar)


Generaties:      Standaard    |    Verticaal    |    Compact    |    Box    |    Alleen tekst    |    (Uitgebreide)kwartierstaat    |    Voorouderwaaier    |    Media

Generatie: 1

  1. 1.  Willem Boot is geboren op 2 dec 1896 in Alphen (zoon van Dirk Boot en Gerrarda Jongeneel); is gestorven op 8 feb 1984 in Zeist.

    Andere gebeurtenis soorten en attributen:

    • Referentienummer: Bo01
    • Recordnummer: 19428
    • Beroep: van 1931; directeur scheepswerf "De Vooruitgang" in Alphen aan den Rijn
    • Verblijfplaats: 1936; Adres:
      Steekterweg 230
      Alphen aan den Rijn
    • Verblijfplaats: 1962; Adres:
      Alphen aan den Rijn

    Aantekeningen:

    Uit het artikel "De scheepswerven en motorenfabriek van Boot" van L.L. Louwerse en P. Leeflang in De Viersprong, uitgave van de Historische Vereniging van Alphen aan den Rijn.

    (vervolg van verhaal bij broer Johannes)

    De wereldcrisis
    In 1931 overleed Gerrit Boot, een van de stuwende krachten binnen de firma. Hij werd opgevolgd door broer Willem Boot (1896) als directeur van "De Vooruitgang". Deze kreeg een moeilijke tijd want, toen de Franse order was afgewerkt, bleef de werf leeg. Op "De Vooruitgang" werd het "achteruitgang". In 1934 werd het werk op de wef volledig stilgelegd. Willem werd met een aantal van de beste vaklui overgeplaatst naar de reparatiewerf, want daar was altijd wat te doen.

    Aan het eind van de jaren dertig trokken de orderportefeuilles op de werven van Boot weer aan. Het zwaartepunt werd verlegd van de binnen- naar de zeevaart. Loggers, trawlers en vooral coasters werden in serie op stapel gezet. De tonnages waren nog bescheiden maar de bouw van zeeschepen leverde veel meer werk op dan die van binnenschepen én bracht relatief meer geld op.

    Dieselmotor
    Tot nu toe had "De Industrie" altijd gloeikop-middeldruk-motoren gebouwd. Deze waren eenvoudig in constructie en bediening, waren relatief goedkoop en bedrijfszeker; zij voldeden op kleinere schepen waarop geen volleerde machinist aanwezig was. Nadelen waren dat vóórverwarming nodig was en dat het brandstofverbruik veel hoger lag dan bij de dieselmotor, die reeds in Duitsland opgang maakte.
    De firma Boot volgde de ontwikkeling van de dieselmotor op de voet maar ging ondertussen door met de bouw van middeldruk-motoren. Vanaf 1930 begon men met een eigen dieselmotor te experimenteren, nadat ook Boot had erkend dat dat de motor van de toekomst zou worden. Men hield vast aan de principes van "bedrijfszeker en zeer eenvoudig in constructie en bediening". Het werd een compressie-loze viertaktmotor, leverbaar in vijf cylinder afmetingen, in één tot zes cylinder uitvoeringen en van 20 tot 360 pk. Dit V.D.-type werd tot 1957 gebouwd.
    In 1952 was deze nieuwe Industrie-dieselmotor gereed maar bestellingen bleven uit omdat motoren, net als schepen, in die tijd onverkoopbaar waren. De motorenfabriek was de crisis van 1921 ontlopen; nu werd zij des te zwaarder getroffen.

    De kentering kwam in 1936 toen concurrentie met het buitenland weer mogelijk werd. Ook de dreigende Tweede Wereldoorlog deed de vraag naar schepen en scheepsmotoren sterk toenemen. Met 5650 pk aan afgeleverde motoren stond 1939 dichtbij het topjaar 1930. De nieuwe fabriek van 1930 was eindelijk volledig in bedrijf. De kustvaart was de beste klant geworden.
    In datzelfde jaar kwam de eerste Boot, Dirk, zoon van Johannes en afgestudeerd in Delft, als technisch bedrijfingenieur bij de motorenfabriek in dienst; daarvóór hadden twee buitenlanders die functie vervuld.

    De Tweede Wereldoorlog
    De firma Boot ging de oorlog in met een opdracht tien tankschepen met Industrie-motoren te leveren. Deze order bleek bestemd voor Duitsland en zou een vervolg krijgen met de levering van nog eens vijf tankschepen. Na mei 1940 was er wel enige economische terugslag in Nederland, maar Boot merkte er nog niet veel van. De Duitsers hadden er belang bij dat de Nederlandse industrie bleef draaien. Het werd voor Boot steeds moeilijker ervoor te zorgen dat de werven en motorenfabriek geen instrument van de Duitse oorlogsvoering werden; de tankschepen moesten echter contractueel worden voltooid. Door Nederlandse firma's werden nog verscheidene grote sleepboten besteld, waarvan er overigens een aantal, na aflevering door de Duitsers gevorderd werden. Ook de Nederlandse en Belgische visserij bleef in de eerste oorlogsjaren schepen bestellen.

    Er ontstond weer acute schaarste aan benzine en dieselolie. Nu lukte het echter wel om motoren op steenkoolgas te laten lopen; tijdens de Eerste Wereldoorlog was deze poging immers mislukt. Ongeveer 140 diesel- en middeldruk-motoren zijn met succes verbouwd tot gasgeneratoren met olieontsteking.

    De Duitsers en N.S.B.-ers probeerden hun nationaal-socialistische ideologie binnen de bedrijven van Boot ingang te doen vinden. Directie en personeel verzetten zich hiertegen. Directeur Jacobus werd opgepakt maar keerde na verloop van tijd gezond weer terug. Wel werd het bedrijf onder Duits toezicht gesteld. Tijdens de bezetting probeerde de gezamenlijke directie om zoveel mogelijk mannen aan het werk te houden, waardoor er zo min mogelijk van hen in Duitsland zouden belanden. De directie kwam in een moeilijk parket toen er gevraagd werd om de reddingsboten van de Duitse marine te reviseren; de opdracht werd aanvaard omdat met deze schepen zowel Duitse als geallieerde, boven zee neergeschoten vliegers gered zouden kunnen worden. Daarbij werd de kunst van het "haast u langzaam voor de Duitsers" toegepast. De oorlogsjaren zijn door de technische staf van de motorenfabriek goed besteed aan onderzoek. De dieselmotoren konden belangrijk verbeterd worden. Zo kon de omkering van de motordraairichting nu met één handbeweging worden bewerkstelligd. Het D-type dieselmotor met een vermogen van 75 tot 1725 pk werd ontwikkeld en dit zou in 1949 op de markt gebracht worden.
    Van luchtbombardemeneten hebben de werven en motorenfabriek weinig te lijden gehad, maar in november 1944 vlogen de projectielen uit de boordkanonnen van een Spitfire over de werf; de schade was niet groot.

    Naarmate de oorlog langer duurde, werd het stil op de werven en motorenfabriek. In 1943 zijn nog enkele sleepboten gereedgekomen; in 1944 werd geen schip geleverd. In de winter van 1944-'45 ging Boot zijn machines demonteren om te voorkomen dat ze weggehaald werden door de Duitsers. De onderdelen werden op twaalf schepen geladen; deze werden in stille vaarten of afgelegen plassen tussen riet en biezen aan het oog van de vijand onttrokken. Slechts één schip werd op de Westeinderplassen door de Duitsers ontdekt en in beslag genomen. Verraders hadden de bezetter de weg gewezen.
    Voor de gezinnen van directie en medewerkers van Boot is honger nauwelijks een probleem geweest; zij beschikten immers over gasolie; die geruild werd voor voedsel. Ook de Nederlandse klanten waren bereid een deel van hun rekening in natura te betalen. De boeren gaven graag wat tarwe, peullvruchten, boter en kaas omdat de medewerkers van de motorenfabriek de poldergemalen draaiende wisten te houden. Boot stuurde zelf ook wel schepen naar de Wieringermeerpolder om voedsel voor zijn personeel en voor de Alphense bevolking te halen. Zo bleef de ergste honger buiten de deur.

    Twee coasters, door Boot gebouwd, zijn door de Duitsers gevorderd; daar staat tegenover dat zeven Alphense coasters de hele oorlog in dienst van de geallieerden hebben gevaren. Verschillende Nederlandse coasters en kustvaartuigen, die onder andere bij de invasie in Normandië werden ingezet, waren uitgerust met Industrie-motoren; na de oorlog spraken de Engelsen vol lof over de bedrijfszekerheid van deze motoren.

    De scheepswerven na 1945
    Na de oorlog was er een grote behoefte aan nieuwe schepen en nog meer aan de reparatie van schepen. "De Vooruitgang" zette bij gebrek aan elektriciteit, een Industrie-motor in om de machines aan te drijven. "De Industrie" gebruikte nog zijn gasgenerator. Met medewerking van de regering kwam er ook spoedig ijzer en de werven konden weer volop aan het werk. Het plaatwerk werd nu niet meer geklonken maar elektrisch gelast, tot grote vreugde van de omwonenden van "De Industrie" die reeds voor de oorlog het lawaai, dat de introductie van het pneumatisch klinken in de dorpskern zou veroorzaken, hadden kunnen voorkomen.

    Bewust is altijd gestreefd naar de bouw van de meest verscheiden scheepstypen, omdat daardoor een stabiele bezetting van de werf het beste gewaarborgd kon worden. Zo werden coasters, loggers, trawlers, Noordzeebotters en kotters, maar ook vrachtschepen, dekschuiten, aken, baggerbakken, sleepboten en enige patrouilleboten voor de Indonesisiche wateren gebouwd. Twee sleepboten voor Polen werden met kolen betaald, een product waar dat land geen gebrek aan had. Op de werf "De Industrie" ging men ook visserschepen bouwen. "De Vooruitgang" specialiseerde zich, met 100 man personeel, in de bouw van zeeschepen. In oktober 1949 werd bij deze laatste werf een nieuw kantoorgebouw in gebruik genomen.

    Aan de Wilhelminalaan werden de oude gebouwen van de motorenfabriek voor gebruik door het personeel aangepast; er werkten nu 65 mannen. Zelfs de scheepswrakken werden weer als nieuw hersteld. De derde generatie Boot, Jacobus en Willem, gaven in 1951 nog leiding aan de werven.

    De motorenfabriek na 1945
    De "ondergedoken" machines werden weer bedrijfsklaar gemaakt en een aantal Duitse machines, in hoofdzaak draaibanken, werden aangekocht en gefinancierd uit de herstelbetalingen. De bouw van scheepsmotoren genoot voorrang bij de regering die het van nationaal belang achtte dat de vracht- en vissersvloot zo spoedig mogelijk weer op sterkte werd gebracht. Nieuwe motoren werden gebouwd, maar ook vele oudere machines waren na de oorlogsperiode aan een grondige revisie toe. In de loop van de jaren liep de productie van nieuwe motoren snel op en haalde in 1950 zijn maximum met 8.800 pk aan geleverde motoren. De motorenfabriek nam een hogere vlucht dan de scheepsbouw omdat ook andere werven een Industrie-motor inbouwden, een situatie die reeds voor de Tweede Wereldoorlog was ontstaan. De motorenfabriek werd geheel onafhankelijk van de scheepswerven voortgezet en bouwde zelfs met een aantal andere motorenfabrieken een nieuwe fabriek in Harderwijk onder de naam "Samofa", Samenwerkende Motoren Fabrieken, waar kleine motoren van 10 tot 20 pk werden gebouwd. Deze werden als hulpmotoren onder andere voor lieren, ankerspillen en stroomvoorziening op de schepen gebruikt.

    (zie vervolg bij Dirk Boot, zoon van broer Johannes)

    Geboorte:
    Streekarchief Rijnlands Midden:

    Gemeente: Alphen (ZH)
    Soort akte: Geboorteakte
    Aktenummer: 145
    Aangiftedatum: 02-12-1896
    Kind Willem Boot
    Geslacht: M
    Vondeling: N
    Geboortedatum: 02-12-1896
    Geboorteplaats: Alphen
    Vader Dirk Boot
    Moeder Gerarda Jongeneel

    Willem is getrouwd met Wilhelmina Agatha van Kooten op 11 jul 1929 (civil) in Rotterdam. Wilhelmina is geboren op 23 dec 1903 in Garderen; is gestorven op 1 okt 1994 in Zeist. [Gezinsblad] [Familiekaart]

    Kinderen:
    1. Levend
    2. Levend
    3. Levend
    4. Levend
    5. Levend

Generatie: 2

  1. 2.  Dirk Boot is geboren op 1 mrt 1859 in Alphen en Rietveld (zoon van Philippus Boot en Grietje Hoogeveen); is gestorven op 17 jul 1922 in Alphen aan den Rijn.

    Andere gebeurtenis soorten en attributen:

    • FACT: gemeenteraadslid
    • Beroep: scheepmaker, scheepsbouwmeester
    • Referentienummer: Bo01
    • Recordnummer: 14320
    • Beroep: van 1880 tot 1887; eigenaar scheepswerf te Zoeterwoude-Rijndijk
    • Beroep: van 6 nov 1887; eigenaar scheepswerf de Vooruitgang in Alphen
    • Beroep: van 1908; eigenaar scheepswerf de Industrie in Alphen
    • Verblijfplaats: van 1908 tot 1922; Adres:
      Stationsstraat 5
      Alphen aan den Rijn
    • FACT: tot 1922; ouderling

    Aantekeningen:

    Bij de familiefoto:
    Dirk Boot en Gerrarda Jongeneel temidden van hun kinderen in 1907, toen sommigen reeds in het bedrijf werkten, anderen naar school gingen en de jongsten nog in de kinderschoenen stonden. Op de achterste rij v.l.n.r. Philippus (1884), Pieter (1892), vader Dirk (1859), Gerrit (1889), Jacobus (1887) en Johannes (1886). Op de voorste rij v.l.n.r. Willem (1896), Grietje Wilhelmina (1894), Gerrardus (1901), moeder Gerrarda (1861), Gerritje Ingetje (1904) en Dirk Jr (1898)

    -----------

    Dirk is van 1880 tot 1887 eigenaar van een schaapswerf te Zoeterwoude-Rijndijk, nabij het café "Ik leer nog".
    Op 06-11-1887 neemt hij van zijn vader de werf "De Vooruitgang" in de Steekt bij Gouwsuis te Alphen over. In 1908 koopt hij van D. Mijs de bestaande scheepswerf de Industrie in de kom van de gemeente Alphen.

    -----------

    Uit het artikel "De scheepswerven en motorenfabriek van Boot" van L.L. Louwerse en P. Leeflang in De Viersprong, uitgave van de Historische Vereniging van Alphen aan den Rijn.

    (vervolg van het verhaal bij vader Phillipus)

    Uit het huwelijk van Dirk met Gerrarda Jongeneel werden tien kinderen geboren, acht zonen en twee dochters. Van de oudste vijf zonen worden er drie opgeleid voor de scheepscouw en twee voor de motorenbouw, omdat Dirk reeds toen voorzag wat de motor voor de scheepsbouw zou gaan betekenen. De zesde zoon (Willem) werd arts te Dirksland en de zevende zoon (Dirk) werd directeur van een Steengaasfabriek te Twello. Dirk stelde dus eerst zijn opvolging zeker; de jongste zonen mochten zelf een beroep kiezen. Hieruit blijkt wel dat hij een persoonlijkheid was met een vooruitziende blik. Hij was in de omgang echter geen gemakkelijk heerschap, maar wel een gelovig mens.

    Dirk richtte zich vanaf 1887 niet alleen op de ijzeren scheepsbouw, maar zocht ook nieuwe afnemers: de binnenschippers. Hij bouwde zijn eerste ijzeren tjalkschip, boeier en schoener; in 1897 gleed de eerste motorboot het water in. Het werk groeide en in 1898 - hij had toen 40 man personeel - trok hij een werfbaas, Jelle Camminga, aan. Zelf richtte hij zijn aandacht op de commerciële aspecten van de bedrijfsvoering. Vanuit Noord-Holland kreeg hij veel werk en Dirk heeft er zelfs over gedacht om zijn bedrijf naar de Zaan te verplaatsen.

    Het bedrijf groeide en groeide. Het kreeg in 1900 zijn naam "De Vooruitgang" waarmee deze groei werd aangegeven. In 1908 waren er geen uitbreidingsmogelijkheden meer op Gouwsluis en daarom kocht Dirk van de firma D. Mijs & Co. een scheepswerf in het dorp, aan de Wilhelminastraat, die hij "De Industrie" noemde.

    Op scheepswerf "De Industrie" werden aanvankelijk alleen reparaties uitgevoerd, onder leiding van de oudste zoon van Dirk, Philippus, geboren in 1884. Het was een ouderwetse werf met een groothelling die met handkracht moest worden bediend. In 1912 werd voor ƒ 30.000,- een betonnen dwarshelling van 60 meter aanbesteed, die zou worden voorzien van een 30 pk ruwoliemotor; een paar jaar later werd de werf gemoderniseerd. Op de reparatiewerf werd relatief minder verdiend dan aan nieuwbouw, maar deze werf was zeer nuttig in tijden van malaise die de conjunctuurgevoelige scheepsbouw steeds ondervond.

    Tot de Eerste Wereldoorlog bouwde Boot alleen binnenschepen. Werd in 1908 ruim 2.000 ton aan afgeleverde schepen geproduceerd, in 1913 werd het record van 16.000 ton bereikt. Hiervan bestond 10.000 ton uit sleepschepen, een scheepstype met veel waterverplaatsing en met betrekkelijk lage bouwkosten. Sleepboten en vissersschepen waren in taonnage minder groot, maar vroegen meer arbeid en materieel en brachten dus ook relatief hogere prijzen op.

    De Eerste Wereldoorlog gaf een schok in het bedrijf. De opdrachten bleven uit en de dienstplicht onttrok vele werknemers. Toen duidelijk werd dat Nederland niet in de oorlog betrokken werd, viel er op zee veel te verdienen. Iedere Hollander die de gevaren van mijnen en onderzeeboten durfde te trotseren, kon goud geld verdienen; dit gold zowel voor de vissers, als voor de vrachtvaarders. De werven aan de kust werden met opdrachten overladen, maar konden de vraag niet aan. Dirk Boot zag een gat in de markt en begon zeewaardige schepen te bouwen. In 1916 liep de eerste visserslogger van de helling. In 1917 de eerste driemastschoener, het "Zwolschediep". Dit waren nog zeilschepen, al dan niet van een Industrie-hulpmotor voorzien. Daarnaast werden forse zeevrachtboten gebouwd, zelfs één van 700 registerton - het grootste zeewaardige schip dat ooit door Boot geleverd werd - en voorts motorbarges, de voorloper van de coaster.

    Ook de reparatie-afdeling kreeg tijdens de oorlog heel veel werk te doen. In 1916 werd de helling van "De Industrie" vergroot om deze ook geschikt te maken voor de steeds groter wordende schepen.
    Midden in de oorlog trok Dirk Boot zich op 57-jarige leeftijd uit de zaken terug. Met vertrouwen kon hij het bedrijf aan zijn zonen overdragen. Philippus stond aan het hoofd van de scheepswerf "De Industrie"; Jacobus (1887) en Gerrit (1889) leidden samen "De Vooruitgang" en Johannes (1886) was de directeur van de motorenfabriek "De Industrie".
    Dirk zou tot zijn dood in1922 ouderling van de Hervormde Kerk in Alphen aan den Rijn blijven. Ook heeft hij de gemeentes Alphen en Alphen aan den Rijn vele jaren als raadslid gediend.

    (vervolg van dit verhaal bij zoon Johannes)

    Geboorte:
    Streekarchief Rijnlands Midden:

    Gemeente: Alphen (ZH)
    Soort akte: Geboorteakte
    Aktenummer: 34
    Aangiftedatum: 01-03-1859
    Kind Dirk Boot
    Geslacht: M
    Vondeling: N
    Geboortedatum: 01-03-1859
    Geboorteplaats: Alphen en Rietveld
    Vader Philippus Boot
    Moeder Grietje Hoogeveen

    Beroep:
    De scheepswerf lag nabij het cafe 'Ik leer nog'.

    Beroep:
    Hij neemt op 06-11-1887 dit bedrijf over van zijn vader.

    Beroep:
    Neemt het bedrijf in 1908 over van D. Mijs (firma Mijs & Co) en zijn zoon, Phillipus, zal in zijn naam handelend optreden. Het bedrijf lag in de kom van Alphen.

    Verblijfplaats:
    In de vestibuledeuren zitten gezandstraalde ramen met de afbeelding van een zeilschip. Bovenin staan de initialen DB.

    FACT:
    van de Hervormde kerk in Alphen aan den rijn

    Overleden:
    Streekarchief Rijnlands Midden:

    Burgerlijke stand - overlijden Alphen aan den Rijn 1921-1925:
    inventarisnummer 2847
    aktenummer 135
    naam Dirk Boot (zoon) (63 jaar, scheepsbouwmeester, geboren te Alphen, wonende te Alphen aan den Rijn)
    aktedatum 18-07-1922
    overlijdensdatum 17-07-1922 om 00:30 uur te Alphen aan den Rijn, Stationsstraat nr. 5
    vader Philippus Boot (overleden)
    moeder Grietje Hoogeveen (overleden)
    overlevende echtgeno(o)t(e) Gerrarda Jongeneel
    aangever Johan Göbel, 55 jaar, koster, Alphen aan den Rijn
    2e aangever Cornelis Verruijt, 63 jaar, zadelmaker, Alphen aan den Rijn


    Begraven op de Oosterbegraafplaats, grafnr. A-1/0017.

    Dirk is getrouwd met Gerrarda Jongeneel op 1 mrt 1883 (civil) in Koudekerk. Gerrarda (dochter van Johannes Jongeneel en Gerritje Roest) is geboren op 3 jun 1861 in Koudekerk; is gestorven op 30 jun 1927 in Alphen aan den Rijn. [Gezinsblad] [Familiekaart]


  2. 3.  Gerrarda Jongeneel is geboren op 3 jun 1861 in Koudekerk (dochter van Johannes Jongeneel en Gerritje Roest); is gestorven op 30 jun 1927 in Alphen aan den Rijn.

    Andere gebeurtenis soorten en attributen:

    • Recordnummer: 14321

    Aantekeningen:

    Overleden:
    Streekarchief Rijnlands Midden:

    Burgerlijke stand - overlijden Alphen aan den Rijn 1926-1929
    inventarisnummer 2848
    aktenummer 102
    naam Gerarda Jongeneel (dochter) (66 jaar, zonder beroep, geboren te Koudekerk, wonende te Alphen aan den Rijn)
    aktedatum 30-06-1927
    overlijdensdatum 30-06-1927 om 06:00 uur te Alphen aan den Rijn, Stationsstraat nr. 5
    vader Johannes Jongeneel (overleden)
    moeder Gerritje Roest (overleden)
    vooroverleden partner Dirk Boot
    aangever Johan G÷bel, 59 jaar, koster, Alphen aan den Rijn
    2e aangever Cornelis Verruijt, 68 jaar, zadelmaker, Alphen aan den Rijn


    Begraven op de Oosterbegraafplaats, grafnr. A-1/0017.

    Aantekeningen:

    Getrouwd:
    Streekarchief Rijnlands Midden:

    Burgerlijke stand - huwelijken Koudekerk aan den Rijn 1883-1892
    aktenummer 3
    aktedatum 01-03-1883
    bruidegom Dirk Boot (24 jaar, scheepmaker, geboren te Alphen, wonende te Zoeterwoude)
    bruid Gerrarda Jongeneel (21 jaar, zonder beroep, geboren te Koudekerk, wonende te Koudekerk)
    vader bruidegom Philippus Boot (scheepmaker, Alphen)
    moeder bruidegom Grietje Hoogeveen (zonder beroep, Alphen)
    vader bruid Johannes Jongeneel (timmerman, Koudekerk)
    moeder bruid Gerritje Roest (zonder beroep, Koudekerk)
    getuige Jacobus Boot, 28 jaar, scheepmaker, Leiderdorp, broer bruidegom
    2e getuige Hendrik Leenheer, 32 jaar, klompenmaker, Noordwijk, zwager bruid
    3e getuige Klaas Vonk, 31 jaar, winkelier, Koudekerk, zwager bruid
    4e getuige Klaas Koornwinder, 24 jaar, timmerman, Maartensdijk, zwager bruid
    annotatie afkondigingen 18-02-1883 en 25-02-1883 te Koudekerk en Zoeterwoude

    Kinderen:
    1. Philippus Boot is geboren op 17 sep 1884 in Zoeterwoude; is gestorven op 29 mrt 1962 in Alphen aan den Rijn.
    2. Johannes Boot is geboren op 18 jan 1886 in Zoeterwoude; is gestorven op 30 nov 1949 in Leiden; is begraven in Alphen aan den Rijn.
    3. Jacobus Boot is geboren op 31 okt 1887 in Zoeterwoude; is gestorven op 10 aug 1960 in Leiden; is begraven in Alphen aan den Rijn.
    4. Gerrit Boot is geboren op 6 jun 1889 in Alphen; is gestorven op 27 jun 1931 in Alphen aan den Rijn.
    5. Dr. Pieter Boot is geboren op 10 jun 1892 in Alphen; is gestorven op 6 mrt 1965 in Dirksland.
    6. Grietje Wilhelmina Boot is geboren op 30 jul 1894 in Alphen; is gestorven op 9 mrt 1981 in Roosendaal.
    7. 1. Willem Boot is geboren op 2 dec 1896 in Alphen; is gestorven op 8 feb 1984 in Zeist.
    8. Dirk Boot is geboren op 31 jul 1898 in Alphen; is gestorven op 10 jan 1976; is begraven in Alphen aan den Rijn.
    9. Gerrardus Boot is geboren op 10 apr 1901 in Alphen; is gestorven op 12 jan 1989 in Deventer.
    10. Gerritje Ingetje Boot is geboren op 5 mrt 1904 in Alphen; is gestorven op 19 jun 1939 in Dirksland; is begraven in Alphen aan den Rijn.


Generatie: 3

  1. 4.  Philippus Boot is geboren op 24 nov 1824 in Oudshoorn (zoon van Jacobus Pot Boot en Sophia Steijnis); is gestorven op 24 aug 1902 in Alphen.

    Andere gebeurtenis soorten en attributen:

    • Beroep: scheepstimmerman
    • Referentienummer: Bo01
    • Recordnummer: 14322

    Aantekeningen:

    Uit het artikel "De scheepswerven en motorenfabriek van Boot" van L.L. Louwerse en P. Leeflang in De Viersprong, uitgave van de Historische Vereniging van Alphen aan den Rijn.

    (vervolg van het verhaal bij vader Jacobus Pot)

    Philippus kocht in 1851, één dag voor zijn huwelijk, van de weduwe Frank van Vliet een in 1819 opgericht werfje in de buurtschap 't Steekt nabij Gouwsluis, ter grootte van 150 roeden (een Rijnlandse roede is 14,19 m2). Deze scheepswerf zou later de naam "De Vooruitgang" krijgen.
    Philippus trouwde in 1851 met de Aarlanderveense metselaars-dochter Grietje Hoogeveen. Ze kregen drie zonen en drie dochters. De oudste dochter overleed op 10-jarige leeftijd. De jongens kozen allen hun beroep in de scheepsbouw en ambiëerden dus het vak van hun vader.
    Philippus' werf op Gouwsluis aan de Oude Rijn was een bescheiden werfje, dat ingericht was voor houtbouw. Philippus werkte er met vier of vijf knechten. Het gereedschap bestond uit dissel en breeuwhamer, trek- en handzaag, lepel- en fretboor. Boven een smeulend vuurtje werden de planken voor de scheepshuid verhit en met water bevochtigd om ze krom te kunnen trekken. Er werd vooral voor de boeren gewerkt en veel minder voor de scheepvaart. Schouwen, pramen en aken werden er gemaakt of gerepareerd. De werf werd met twee houten langshellingen van elk dertig meter uitgebreid en het personeel groeide tot 20 man.
    Philippus was een conservatief man. Hij wilde niet van hout op ijzer overstappen "want hout drijft en ijzer zinkt". Uiteindelijk zat hij, de zestig reeds gepasseerd, zonder opvolger. Zijn zonen ambieerden de ijzeren scheepsbouw. Hij deed verwoede pogingen de werf te verkopen maar vond geen gegadigden.
    Uiteindelijk nam zoon Dirk in 1887 het bedrijf van zijn vader over zodat de naam Boot in Alphen behouden bleef. Dirk nam direct de ijzerbouw ter hand, waardoor vader Philippus weigerde nog maar één voet op de werf te zetten. Philippus overleed in 1904 te Alphen.

    (vervolg bij zoon Dirk)


    Streekarchief Rijnlands Midden:

    Alphen bevolkingsregister 1850-1862, deel S blz. 156
    naam Phillipus Boot
    partner Grietje Hoogeveen
    geboren 00-00-1824 te Oudshoorn
    adres Alphen, wijk S nr. 70
    kerk NH
    beroep scheepmaker
    ingekomen 00-09-1851 Oudshoorn
    plaatsnaam Alphen

    Alphen bevolkingsregister 1862-1870, deel 1 blz. 120
    naam Philippus Boot
    partner Grietje Hoogeveen
    geboren 24-11-1824 te Oudshoorn
    adres Alphen, wijk S nr. 173
    kerk NH
    beroep scheepstimmerman
    plaatsnaam Alphen

    Alphen bevolkingsregister 1870-1880, deel 1 blz. 68
    naam Philippus Boot
    partner Grietje Hoogeveen
    geboren 24-11-1824 te Oudshoorn
    adres Alphen, wijk S nr. 164
    kerk NH
    beroep scheepmaker
    plaatsnaam Alphen

    Alphen bevolkingsregister 1880-1890, deel 1 blz. 97
    naam Philippus Boot
    partner Grietje Hoogeveen
    geboren 24-11-1824 te Oudshoorn
    adres Alphen, wijk G nr. 152a
    kerk NH
    beroep scheepmaker
    plaatsnaam Alphen

    Alphen bevolkingsregister 1890-1900, deel 1 blz. 100
    naam Philippus Boot
    partner Grietje Hoogeveen
    geboren 24-11-1824 te Oudshoorn
    adres Alphen, wijk D nr. 1
    kerk NH
    plaatsnaam Alphen

    Alphen bevolkingsregister 1900-1910, deel 1 blz. 111
    naam Philippus Boot
    partner Grietje Hoogeveen
    geboren 24-11-1824 te Oudshoorn
    adres Alphen, wijk D nr. 1
    kerk NH
    vertrokken overleden 24-08-1902
    plaatsnaam Alphen

    Geboorte:
    Streekarchief Rijnlands Midden:

    Geboorteakte Oudshoorn 1820-1829
    aktenummer 58
    naam Philippus Boot (zoon)
    aktedatum 26-11-1824
    geboortedatum 24-11-1824 om 02:00 uur te Oudshoorn
    vader Jacobus Pot Boot (36 jaar, pluimgraaf, Oudshoorn)
    moeder Sophia Steijnis
    aangever Jacobus Pot Boot, vader
    getuige Jan Vleezenbeek, 54 jaar, arbeider, Oudshoorn
    2e getuige Andries van Bladel, 26 jaar, tuinknecht, Oudshoorn
    plaatsnaam Oudshoorn

    Overleden:
    Streekarchief Rijnlands Midden:

    Burgerlijke stand - overlijden Alphen 1901-1905
    aktenummer 86
    naam Philippus Boot (zoon) (77 jaar)
    aktedatum 25-08-1902
    overlijdensdatum 24-08-1902 te Alphen
    vader Jacobus Boot
    moeder Sophia Steijnes
    overlevende echtgeno(o)t(e) Grietje Hoogeveen
    plaatsnaam Alphen

    Philippus is getrouwd met Grietje Hoogeveen op 25 mei 1851 (civil) in Aarlanderveen. Grietje (dochter van Dirk Hoogeveen en Grietje Vervoren) is geboren op 29 dec 1822 in Aarlanderveen; is gestorven op 21 mei 1904 in Alphen. [Gezinsblad] [Familiekaart]


  2. 5.  Grietje Hoogeveen is geboren op 29 dec 1822 in Aarlanderveen (dochter van Dirk Hoogeveen en Grietje Vervoren); is gestorven op 21 mei 1904 in Alphen.

    Andere gebeurtenis soorten en attributen:

    • Beroep: scheepstimmerman
    • Recordnummer: 14323

    Aantekeningen:

    Streekarchief Rijnlands Midden:

    Alphen bevolkingsregister 1850-1862, deel S blz. 156
    naam Grietje Hoogeveen
    partner Philippus Boot
    geboren 00-00-1823 te Aarlanderveen
    adres Alphen, wijk S nr. 70
    kerk NH
    ingekomen 00-09-1851 Aarlanderveen
    plaatsnaam Alphen

    Alphen bevolkingsregister 1862-1870, deel 1 blz. 120
    naam Grietje Hoogeveen
    partner Philippus Boot
    geboren 29-12-1822 te Aarlanderveen
    adres Alphen, wijk S nr. 173
    kerk NH
    plaatsnaam Alphen

    Alphen bevolkingsregister 1870-1880, deel 1 blz. 68
    naam Grietje Hoogeveen
    partner Philippus Boot
    geboren 29-12-1822 te Aarlanderveen
    adres Alphen, wijk S nr. 164
    kerk NH
    plaatsnaam Alphen

    Alphen bevolkingsregister 1880-1890, deel 1 blz. 97
    naam Grietje Hoogeveen
    partner Philippus Boot
    geboren 29-12-1822 te Aarlanderveen
    adres Alphen, wijk G nr. 152a
    kerk NH
    plaatsnaam Alphen

    Alphen bevolkingsregister 1890-1900, deel 1 blz. 100
    naam Grietje Hoogeveen
    partner Philippus Boot
    geboren 29-12-1822 te Aarlanderveen
    adres Alphen, wijk D nr. 1
    kerk NH
    plaatsnaam Alphen

    Alphen bevolkingsregister 1900-1910, deel 1 blz. 111
    naam Grietje Hoogeveen
    partner Philippus Boot
    geboren 29-12-1822 te Aarlanderveen
    adres Alphen, wijk D nr. 1
    kerk NH
    vertrokken overleden 21-05-1904
    plaatsnaam Alphen

    Geboorte:
    Streekarchief Rijnlands Midden:

    Geboorteakte Aarlanderveen 1817-1822
    bladzijde fol. 26v
    naam Grietje Hoogeveen (dochter)
    aktedatum 30-12-1822
    geboortedatum 29-12-1822 om 05:00 uur te Aarlanderveen
    vader Dirk Hoogeveen (43 jaar, metselaar, Aarlanderveen)
    moeder Grietje Vervoorn
    aangever Dirk Hoogeveen, vader
    getuige Dirk Hogervorst, 54 jaar, koopman, Aarlanderveen
    2e getuige Jacob van de Genugten, 33 jaar, kleermaker, Aarlanderveen
    plaatsnaam Aarlanderveen
    instelling Streekarchief Rijnlands Midden

    Overleden:
    Streekarchief Rijnlands Midden:

    Burgerlijke stand - overlijden Alphen 1901-1905
    aktenummer 46
    naam Grietje Hoogeveen (dochter) (81 jaar)
    aktedatum 21-05-1904
    overlijdensdatum 21-05-1904 te Alphen
    vader Dirk Hoogeveen
    moeder Grietje Vervoorn
    vooroverleden partner Philippus Boot
    plaatsnaam Alphen

    Aantekeningen:

    Getrouwd:
    Streekarchief Rijnlands Midden:

    Burgerlijke stand - huwelijken Aarlanderveen 1843-1852
    inventarisnummer 25
    aktenummer 14
    aktedatum 25-05-1851
    bruidegom Philippus Boot (26 jaar, scheepmaker, geboren te Oudshoorn, wonende te Oudshoorn)
    bruid Grietje Hoogeveen (28 jaar, zonder beroep, geboren te Aarlanderveen, wonende te Aarlanderveen)
    vader bruidegom Jacobus Pot Boot (zonder beroep, Oudshoorn)
    moeder bruidegom Sophia Steijnis (zonder beroep, Oudshoorn)
    vader bruid Dirk Hoogeveen (winkelier, Aarlanderveen)
    moeder bruid Grietje Vervoren (overleden)
    getuige Hendrik Boot, 32 jaar, timmerman, Abtsrecht, broer bruidegom
    2e getuige Wouter Boot, 30 jaar, scheepmaker, Woubrugge, broer bruidegom
    3e getuige Kors Hoogeveen, 43 jaar, metselaar, Alphen, broer bruid
    4e getuige Jan Hoogeveen, 40 jaar, schilder, Aarlanderveen, broer bruid
    annotatie afkondigingen 11-05-1851 en 18-05-1851 te Aarlanderveen en Oudshoorn
    plaatsnaam Aarlanderveen

    Kinderen:
    1. Grietje Boot is geboren op 5 mrt 1852 in Alphen en Rietveld; is gestorven op 27 jul 1862 in Alphen.
    2. Jacobus Boot is geboren op 28 apr 1854 in Alphen en Rietveld; is gestorven op 21 mrt 1924 in Leiderdorp.
    3. Sophia Boot is geboren op 31 okt 1856 in Alphen en Rietveld; en is gestorven.
    4. 2. Dirk Boot is geboren op 1 mrt 1859 in Alphen en Rietveld; is gestorven op 17 jul 1922 in Alphen aan den Rijn.
    5. Pieter Boot is geboren op 27 dec 1861 in Alphen; is gestorven op 16 okt 1946 in Veenendaal; is begraven in Leiderdorp.
    6. Grietje Boot is geboren op 11 apr 1866 in Alphen; en is gestorven.

  3. 6.  Johannes Jongeneel is geboren circa 1825 in Zevenhuizen (zoon van Willem Jongeneel en Ariaantje Paul); en is gestorven.

    Andere gebeurtenis soorten en attributen:

    • Beroep: bouwkundige
    • Beroep: timmerman
    • Recordnummer: 14357

    Johannes is getrouwd met Gerritje Roest op 18 jan 1857 (civil) in Koudekerk. Gerritje (dochter van Gerrit Roest en Ingetje de Bie) is geboren circa 1833 in Koudekerk; is gestorven vóór 7 apr 1898. [Gezinsblad] [Familiekaart]


  4. 7.  Gerritje Roest is geboren circa 1833 in Koudekerk (dochter van Gerrit Roest en Ingetje de Bie); is gestorven vóór 7 apr 1898.

    Andere gebeurtenis soorten en attributen:

    • Beroep: naaister
    • Recordnummer: 14358

    Aantekeningen:

    Getrouwd:
    Streekarchief Rijnlands Midden:

    Burgerlijke stand - huwelijken Koudekerk aan den Rijn 1853-1862
    aktenummer 1
    aktedatum 18-01-1857
    bruidegom Johannes Jongeneel (32 jaar, timmerman, geboren te Zevenhuizen, wonende te Koudekerk;
    weduwnaar van Maria van Meijnen)
    bruid Gerritje Roest (24 jaar, naaister, geboren te Koudekerk, wonende te Koudekerk)
    vader bruidegom Willem Jongeneel (marktschipper, Zevenhuizen)
    moeder bruidegom Ariaantje Paul (zonder beroep, Zevenhuizen)
    vader bruid Gerrit Roest (zonder beroep, Koudekerk)
    moeder bruid Ingetje de Bie (overleden)
    getuige Pieter Reijneveld Teuniszoon, 37 jaar, bouwman, Koudekerk, behuwd broer bruid
    2e getuige Willem Boot, 34 jaar, timmerman, Woubrugge, behuwd broer bruid
    3e getuige Simon van der Graaf, 30 jaar, arbeider, Koudekerk, behuwd broer bruid
    4e getuige Reijer Vuik, 50 jaar, veldwachter, Koudekerk
    annotatie afkondigingen 04-01-1857 en 11-01-1857 te Koudekerk

    Kinderen:
    1. Willem Jongeneel is geboren circa 1846 in Koudekerk; en is gestorven.
    2. 3. Gerrarda Jongeneel is geboren op 3 jun 1861 in Koudekerk; is gestorven op 30 jun 1927 in Alphen aan den Rijn.
    3. Johannes Jongeneel is geboren op 15 jan 1866 in Koudekerk; en is gestorven.
    4. Adriana Jongeneel is geboren circa 1870 in Koudekerk; en is gestorven.


Generatie: 4

  1. 8.  Jacobus Pot Boot is geboren op 11 okt 1788 in Oudshoorn (zoon van Pieter Boot en Immigje Kamerik); is gestorven op 17 feb 1870 in Oudshoorn.

    Andere gebeurtenis soorten en attributen:

    • Referentienummer: Bo01
    • Verblijfplaats: Adres:
      buitenplaats 'Rijnoord'
      Oudshoorn
    • Recordnummer: 14324
    • Beroep: 1813; tuinknecht
    • Beroep: van 1816; pluimgraaf
    • Beroep: tot 1816; timmermansknecht
    • Beroep: 1847; arbeider

    Aantekeningen:



    Geboorte:


    Beroep:


    Overleden:
    Streekarchief Rijnlands Midden:

    Overlijdensakte Jacobus Pot boot, 17-02-1870, Oudshoorn
    Aktedatum: 17-02-1870
    Aktenummer: 13
    Datum overlijden: 17-02-1870
    Plaats overlijden: Oudshoorn

    Overledene: Jacobus Pot boot
    Voornaam: Jacobus
    Achternaam: Pot boot
    Geslacht: man
    Leeftijd: 81 jaar
    Burgerlijke staat: weduwnaar
    Partner: Sophia Heijnis
    Voornaam: Sophia
    Achternaam: Heijnis
    Vader: Pieter Pot boot
    Voornaam: Pieter
    Achternaam: Pot boot
    Moeder: Jannetje Kamerik
    Voornaam: Jannetje
    Achternaam: Kamerik

    Soort akte: Akte van overlijden
    Gemeente: Oudshoorn
    Toegangsnummer: 113.1.06 Archief van de ambtenaar van de Burgerlijke Stand van Oudshoorn, 1811- 1917
    Inventarisnummer: 61

    Jacobus is getrouwd met Sophia Steijnis op 8 apr 1815 (civil) in Papendrecht. Sophia (dochter van Wouter Steijnis en Neeltje Smits) is geboren circa 1792 in Papendrecht; is gestorven op 8 okt 1854 in Oudshoorn. [Gezinsblad] [Familiekaart]


  2. 9.  Sophia Steijnis is geboren circa 1792 in Papendrecht (dochter van Wouter Steijnis en Neeltje Smits); is gestorven op 8 okt 1854 in Oudshoorn.

    Andere gebeurtenis soorten en attributen:

    • Recordnummer: 14325

    Aantekeningen:

    Ook: Steinis

    Aantekeningen:

    Getrouwd:
    Stadsarchief Dordrecht / DiEP:

    Gemeente: Papendrecht
    Soort akte: Huwelijksakte
    Aktenummer: 4
    Datum: 08-04-1815
    Bruidegom Jacobus Pot Boot
    Leeftijd: 27
    Bruid Fijgje Steijnis
    Leeftijd: 23
    Vader bruidegom Pieter Boot
    Moeder bruidegom Immetje Kamerik
    Vader bruid Wouter Steijnis
    Moeder bruid Neeltje Smits
    Nadere informatie J.P. Boot weduwnaar van Pietertje Drogendijk

    Kinderen:
    1. Pieter Boot is geboren op 14 jan 1816 in Oudshoorn; is gestorven op 29 okt 1832 in Oudshoorn.
    2. Wouter Boot is geboren op 21 mei 1817 in Oudshoorn; is gestorven op 6 sep 1819 in Oudshoorn.
    3. Hendrik Boot is geboren op 23 jun 1818 in Oudshoorn; is gestorven op 27 apr 1899 in Delft.
    4. Wouter Boot is geboren op 25 aug 1820 in Oudshoorn; is gestorven op 7 mrt 1902 in Woubrugge.
    5. Willem Boot is geboren op 29 okt 1822 in Oudshoorn; is gestorven op 10 nov 1908 in Woubrugge.
    6. 4. Philippus Boot is geboren op 24 nov 1824 in Oudshoorn; is gestorven op 24 aug 1902 in Alphen.
    7. Jan Boot is geboren op 13 jun 1827 in Oudshoorn; is gestorven op 1 sep 1827 in Oudshoorn.
    8. Jan Boot is geboren op 10 sep 1829 in Oudshoorn; is gestorven op 26 okt 1829 in Oudshoorn.
    9. Jacobus Boot is geboren op 21 jun 1831 in Oudshoorn; is gestorven op 23 jul 1917 in Delft.

  3. 10.  Dirk Hoogeveen is gedoopt op 26 dec 1779 in Nieuwkoop (zoon van Jan Hoogeveen en Aagje Honselaar); is gestorven op 31 aug 1854 in Aarlanderveen.

    Andere gebeurtenis soorten en attributen:

    • Beroep: metselaar
    • Beroep: winkelier
    • Recordnummer: 49332

    Aantekeningen:

    Overleden:
    Streekarchief Rijnlands Midden:

    Gemeente: Aarlanderveen
    Soort akte: Overlijdensakte
    Aktenummer: 44
    Aangiftedatum: 02-09-1854
    Overledene Dirk Hoogeveen
    Geslacht: M
    Overlijdensdatum: 31-08-1854
    Leeftijd: 74
    Overlijdensplaats: Aarlanderveen
    Vader Jan Hoogeveen
    Moeder Aagje Honselaar
    Partner Grietje Vervooren
    Relatie: Weduwnaar

    Dirk is getrouwd met Grietje Vervoren op 27 mei 1805 (civil) in Alphen. Grietje (dochter van Kors Vervoorn en Soetje Koppenol) is geboren op 9 mei 1785 in Oudshoorn; is gestorven op 18 dec 1845 in Aarlanderveen. [Gezinsblad] [Familiekaart]


  4. 11.  Grietje Vervoren is geboren op 9 mei 1785 in Oudshoorn (dochter van Kors Vervoorn en Soetje Koppenol); is gestorven op 18 dec 1845 in Aarlanderveen.

    Andere gebeurtenis soorten en attributen:

    • Recordnummer: 49333

    Aantekeningen:



    Geboorte:


    Overleden:
    Streekarchief Rijnlands Midden:

    Gemeente: Aarlanderveen
    Soort akte: Overlijdensakte
    Aktenummer: 91
    Aangiftedatum: 19-12-1845
    Overledene Grietje Vervoren
    Geslacht: V
    Overlijdensdatum: 18-12-1845
    Leeftijd: 60
    Overlijdensplaats: Aarlanderveen
    Vader Kors Vervoren
    Moeder Soetje Koppernol
    Partner Dirk Hoogeveen
    Relatie: Echtgenote

    Kinderen:
    1. Kors Hogeveen is geboren circa 1807 in Aarlanderveen; en is gestorven.
    2. Jan Hoogeveen is geboren circa 1810 in Alphen; is gestorven op 20 mrt 1877 in Aarlanderveen.
    3. Soetje Hoogeveen is geboren op 21 nov 1812 in Aarlanderveen; is gestorven op 3 mrt 1832 in Aarlanderveen.
    4. Agatha Hogeveen is geboren op 25 mrt 1815 in Aarlanderveen; is gestorven vóór 2 nov 1865.
    5. Gergje Hoogeveen is geboren op 13 okt 1817 in Aarlanderveen; is gestorven op 31 jul 1845 in Aarlanderveen.
    6. Dirkje Hogeveen is geboren op 29 apr 1820 in Aarlanderveen; is gestorven op 12 dec 1847 in Aarlanderveen.
    7. 5. Grietje Hoogeveen is geboren op 29 dec 1822 in Aarlanderveen; is gestorven op 21 mei 1904 in Alphen.
    8. Cornelia Hoogeveen is geboren circa 1826 in Aarlanderveen; en is gestorven.

  5. 12.  Willem Jongeneel is geboren op 3 aug 1800 in Zevenhuizen (zoon van Dirk Jongeneel en Ariaantje Tol); is gestorven op 6 apr 1884 in Zevenhuizen.

    Andere gebeurtenis soorten en attributen:

    • Beroep: marktschipper
    • Recordnummer: 14361

    Aantekeningen:

    Beroep:
    tussen Zevenhuizen en Rotterdam

    Willem is getrouwd met Ariaantje Paul op 24 aug 1821 (civil) in Zevenhuizen. Ariaantje (dochter van Jan Paul en Anna Strijdhorst) is geboren op 3 sep 1797 in Zevenhuizen; is gestorven op 3 jan 1879 in Zevenhuizen. [Gezinsblad] [Familiekaart]


  6. 13.  Ariaantje Paul is geboren op 3 sep 1797 in Zevenhuizen (dochter van Jan Paul en Anna Strijdhorst); is gestorven op 3 jan 1879 in Zevenhuizen.

    Andere gebeurtenis soorten en attributen:

    • Recordnummer: 14362

    Aantekeningen:

    Getrouwd:
    Nationaal Archief:

    Bruidegom
    Willem Jongeneel
    Geboortedatum
    03-08-1800
    Geboorteplaats
    Zevenhuizen
    Leeftijd
    21

    Bruid
    Arijaantje Paul
    Geboortedatum
    03-09-1797
    Geboorteplaats
    Zevenhuizen
    Leeftijd
    23

    Vader van de bruidegom
    Dirk Jongeneel
    Moeder van de bruidegom
    Ariaantje Tol

    Vader van de bruid
    Jan Paul
    Moeder van de bruid
    Anna Strijdhorst

    Gebeurtenis
    Huwelijk
    Datum
    24-08-1821
    Gebeurtenisplaats
    Zevenhuizen
    Documenttype
    BS Huwelijk
    Erfgoedinstelling
    Nationaal Archief
    Plaats instelling
    Den Haag
    Collectiegebied
    Zuid-Holland
    Aktenummer
    5
    Registratiedatum
    24-08-1821
    Akteplaats
    Zevenhuizen
    Aktesoort
    Huwelijksakte

    Kinderen:
    1. 6. Johannes Jongeneel is geboren circa 1825 in Zevenhuizen; en is gestorven.
    2. Arie Jongeneel is geboren circa 1828 in Zevenhuizen; en is gestorven.
    3. Hendrik Jongeneel is geboren circa 1834 in Zevenhuizen; en is gestorven.

  7. 14.  Gerrit Roest en is gestorven.

    Andere gebeurtenis soorten en attributen:

    • Recordnummer: 14363

    Gerrit is getrouwd met Ingetje de Bie. Ingetje is gestorven vóór 18 jan 1857. [Gezinsblad] [Familiekaart]


  8. 15.  Ingetje de Bie is gestorven vóór 18 jan 1857.

    Andere gebeurtenis soorten en attributen:

    • Recordnummer: 14364

    Kinderen:
    1. Machteldje Roest is geboren in Koudekerk; en is gestorven.
    2. Cornelia Roest is geboren circa 1826 in Koudekerk; is gestorven op 23 dec 1905 in Woubrugge.
    3. 7. Gerritje Roest is geboren circa 1833 in Koudekerk; is gestorven vóór 7 apr 1898.