Aantekeningen |
- Arendt had als scheepstimmerman gewerkt in de werkplaats van Rennie's vader in Holtenau. Hij eindigde in de Duitse marinebasis in Kiel-Holtenau na te hebben gediend als after serving as observator en fotograaf op and photographer op watervliegtuigen gedurende de 1e wereld oorlog. En als hij niet vloog, deed hij onderhoudswerk aan deze van een met stof overspannen houten frame gemaakte watervliegtuigen van de Duitse marine.
Hij had zijn fijne houtbewerkingsvaardigheden geleerd van zijn vader, die doodskistenmaker was in Schillgehnen bij Braunsberg in Oost Pruisen.
In zijn eerste jaren in Nederland bracht August Arendt weer zijn vakmanschap in praktijk in de houtbewerkingsindustrie in Jutphaas en Ijselstein. Rond 1934 vroeg zijn schoonvader Jentje zowel August als Rennie hem te helpen in het beheer van diens rusthuizen en verhuisde het gezin van Utrecht naar Hilversum.
August was een knappe man en zijn geflirt met onder meer de verpleegsters van het rusthuis deden het huwelijk mislukken. August keerde in 1934 terug naar Duitsland. Vele jaren lang hebben August en Gerard hun moeder's verhaal geloofd, dat hun vader omgekomen was bij de crash van de DC-2 “Uiver”, een KLM-vlucht van Schiphol naar Berlijn Tempelhof. (In werkelijkheid was de Uiver gecrashed in een woestijn in Syrie op weg naar Indonesie in 1934.)
Georg vertelde later dat zijn broer Gerard, geboren in 1934, niet verwekt zou zijn door August. Fysiek en emotioneel was er weinig overeenkomst. En ze hadden weinig contact nadat hun moeder in 1990 was overleden.
|