Aantekeningen |
- Bij de 1e afbeelding:
Bartholomeus Johannes van Hove, door Eugène Verboeckhoven (1828)
Bij de 2e afbeelding:
Schilderij van Bartholomeus Johannes van Hove: On a barge on a canal in Delft
Bij de 3e afbeelding:
Schilderij van Bartholomeus Johannes van Hove: A view on teh Oude Kerk in Delft
van Wikipedia:
Van Hove werd in 1820 benoemd tot hoofdonderwijzer aan de Haagsche Teeken-Academie. In die hoedanigheid werd hij de leermeester van onder anderen Johannes Bosboom, Wijnand Nuijen, Charles Leickert, Sam Verveer, Carel Jacobus Behr en Jan Hendrik Weissenbruch. In 1823 maakte hij in opdracht van het ministerie van Oorlog een serie gewassen pentekeningen van de verschillende in het Nederlandse leger gedragen uniformen.
Behalve kunstschilder was Van Hove ook decorateur, en in 1829 volgde hij zijn leermeester Joannes Breckenheijmer op als toneelschilder bij de Haagse Schouwburg. Deze tak van schilderkunst zou hem gedurende zijn leven de meeste erkenning bezorgen.
Behalve toneeldecors schilderde Van Hove voornamelijk stadsgezichten en kerkinterieurs in een romantische stijl. Zijn vroege werken worden gekenmerkt door een fijne, gedetailleerde schilderstijl, die sterk contrasteert met de breed opgezette, veelkleurige toneeldecors. Zijn stadsgezichten en kerkinterieurs zijn veelal gestoffeerd met figuren, die in een aantal gevallen door zijn zoon Huib werden ingeschilderd. Ook zoon Johannes schilderde. Zijn latere stadsgezichten zijn losser en vlotter en tonen een op grijs afgestemd coloriet.
In de Haagse schilderswereld van die tijd was Van Hove een bekende persoonlijkheid en in 1847 was hij een van de oprichters van Pulchri Studio. Tevens werd hij de eerste voorzitter van dit schilderkundig genootschap, een functie die hij tot 1851 bekleedde. Daarnaast was hij lid van het in Amsterdam gevestigde Arti et Amicitiae, waarvan hij in 1874 erevoorzitter werd.
Hij speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van de 19e-eeuwse schilderkunst door zijn vele leerlingen. Hij wist zijn vakmanschap over te brengen op een omvangrijke groep kunstenaars, van wie met name Bosboom en Weissenbruch tot grote hoogte zouden stijgen.
Een opvallend werk van Bartholomeus Johannes van Hove is het op moirézijde geschilderde wapen van het Koninkrijk der Nederlanden dat hij in 1840 voor ƒ 300,- op de rijksstandaard schilderde. Deze rijksstandaard werd sindsdien bij alle inhuldigingen gebruikt.
|