Johannes Jacobus Pennock

Mannelijk 1849 - Ja, datum echter onbekend



  • Naam Johannes Jacobus Pennock 
    Geboorte 4 aug 1849  Dordrecht Vindt alle personen met gebeurtenissen op deze locatie 
    Geslacht Mannelijk 
    Beroep rijtuigfabrikant 
    Beroep zadelmaker 
    Recordnummer 413783 
    Overlijden Ja, datum echter onbekend 
    Aantekeningen 
    • Van: myntransportblog.com:

      Zadelmaker Johannes Boon had een bedrijf in Rijswijk (Zuid-Holland). Hij fabriceerde hier ook koffers en rijtuigen. Hij overleed in 1877. Zijn weduwe zette de zaak voort en nam Johannes Jacobus Pennock Lzn. in dienst, van beroep rijtuig- en zadelmaker. Deze kreeg de technische leiding. Het bedrijf heette daarna de Koninklijke Nederlandsche Fabriek van Rijtuigen en Tramwegrijtuigen J. Boon (KNFRT) en ging voortaan ook paardentramrijtuigen bouwen. In 1883 werd het bedrijf omgezet in een naamloze vennootschap onder de naam Nederlandsche Fabriek van Rijtuigen en Tramwegrijtuigen (NFRT). Dit bedrijf kreeg twee directeuren: Pennock en Haije, maar in 1884 verliet Pennock het bedrijf en werd Haije tot enige directeur benoemd. Pennock verhuisde naar Den Haag en verbond zich aan de rijtuigfabriek van Jacob van den Bergh aan het Bleijenburg, die hij in 1886 onder eigen naam voortzette. De NFRT ging eind 1886 in liquidatie, maar Pennock ging in Den Haag ook stoomtramrijtuigen bouwen.

      Pennock bouwde carrosserieën voor zowel tramrijtuigen als personenauto‘s, vrachtauto‘s en autobussen. O.a. voor de Haagsche Tramweg-Maatschappij bouwde hij paardentrammaterieel en later autobussen. Aan de Stoomtramweg-Maatschappij Oostelijk Groningen werden veel goederenwagons geleverd en ook bouwde Pennock zeven elektrische trammotorwagens voor de Twentsche Electrische Tramweg Maatschappij. Pennock heeft rond 1900 een stoomomnibus gebouwd die een half jaar gereden heeft tussen Den Haag en Wassenaar en daarna nog korte tijd rond Papendrecht. De ervaringen met dit voertuig waren niet zodanig dat men hiermee is doorgaan. Ook zou Pennock in diezelfde periode een eigen auto ontwikkeld hebben, maar dat bleek te berusten op een misverstand: deze auto was geregistreerd als Pennock, maar was gebouwd op een chassis van Mors. Personenauto’s werden gebouwd op basis van chassis’ van onder meer Delahaye, Lagonda, Austin, Minerva en Armstrong Siddeley. Tijdens de Tweede Wereldoorlog bouwde Pennock carrosserieën voor de Story (een elektrisch aangedreven wagentje).

      Autobussen werden gebouwd op chassis’ van onder meer Scemia en Studebaker. Ondanks de goede ervaringen met de Scemia besloot de HTM in 1926 toch niet over te gaan op nieuw materieel van dit merk, maar over te stappen op het Belgische Minerva. De HTM droeg de levering van de Minerva’s op aan de Amsterdamsche Rijtuig Maatschappij (ARM), die de complete bussen leverde onder eigen naam, maar de bouw van de carrosserieën uitbesteedde aan Pennock.

      In later jaren heeft de HTM weer een beroep gedaan op Pennock, toen na de bevrijding bussen moesten worden aangepast en zelfs wrakken herbouwd moesten worden.

      In 1949 kreeg op het Scheveningse Concours van Koetswerken een Pennock Healey de prijs voor het beste Nederlandse koetswerk. Pennock leverde in 1952 een Austin Sheerline (Princess)aan het Nederlandse Koninklijk Huis. Men had rond deze tijd al veel moeite het hoofd boven water te houden en in 1954, na het overlijden van de laatste directeur Pennock, werd het bedrijf geliquideerd.

      In het fabrieksgebouw aan de Weteringkade vestigde zich daarna de bussenbouwer König, die echter met het oorspronkelijke bedrijf Pennock niets te maken had. Wel gebruikte hij materialen en werktuigen van Pennock die tot de overgenomen inboedel van het pand behoorden. Ook nam hij personeel van Pennock in dienst en noemde hij zijn bedrijf aanvankelijk Carrosseriefabriek König v/h Pennock. Al begin jaren zestig werd de fabriek gesloten.
    Persoon-ID I413783  groeneveld
    Laatst gewijzigd op 13 aug 2020 

    Vader Leonardus Pennock,   geb. ca. 1825, Dordrecht Vindt alle personen met gebeurtenissen op deze locatieovl. Ja, datum echter onbekend 
    Moeder Josephine Maria Muijsson,   geb. ca. 1825, Rotterdam Vindt alle personen met gebeurtenissen op deze locatieovl. Ja, datum echter onbekend 
    Huwelijk 4 okt 1848  Rotterdam Vindt alle personen met gebeurtenissen op deze locatie 
    Gezins-ID F1597305532  Gezinsblad  |  Familiekaart

    Gezin Elisabeth Anthonia Scheepens,   geb. 6 jul 1853, Dordrecht Vindt alle personen met gebeurtenissen op deze locatieovl. 26 aug 1931, Den Bosch Vindt alle personen met gebeurtenissen op deze locatie (Leeftijd 78 jaar) 
    Huwelijk 12 jul 1876  Dordrecht Vindt alle personen met gebeurtenissen op deze locatie 
    Type: civil 
    • Regionaal Archief Dordrecht:

      Bruidegom
      Johannes Jacobus Pennock
      Geboorteplaats
      Dordrecht
      Leeftijd
      26

      Bruid
      Elisabeth Anthonia Scheepens
      Geboorteplaats
      Dordrecht
      Leeftijd
      23

      Vader van de bruidegom
      Leonardus Pennock
      Moeder van de bruidegom
      Johanna Maria Muijsson

      Vader van de bruid
      Pieter Johannes Scheepens
      Moeder van de bruid
      Genoveva Arnoldina Goverts

      Gebeurtenis
      Huwelijk
      Datum
      12-07-1876
      Gebeurtenisplaats
      Dordrecht
      Documenttype
      BS Huwelijk
      Erfgoedinstelling
      Regionaal Archief Dordrecht
      Plaats instelling
      Dordrecht
      Collectiegebied
      Zuid-Holland
      Aktenummer
      107
      Registratiedatum
      12-07-1876
      Akteplaats
      Dordrecht
      Aktesoort
      Huwelijksakte
    Kinderen 
     1. Catharina Arnoldina Pennock,   geb. 16 apr 1885, Den Haag Vindt alle personen met gebeurtenissen op deze locatieovl. 30 jan 1957, Den Bosch Vindt alle personen met gebeurtenissen op deze locatie (Leeftijd 71 jaar)
    Gezins-ID F1597305534  Gezinsblad  |  Familiekaart