Aantekeningen |
- Uit het artikel "De scheepswerven en motorenfabriek van Boot" van L.L. Louwerse en P. Leeflang in De Viersprong, uitgave van de Historische Vereniging van Alphen aan den Rijn.
(vervolg van het verhaal bij oom Willem Boot)
Kort voor het jubileum in 1951 wisselde de directie van de motorenfabriek "De Industrie". Dirk en Lourens, zonen van Johannes, en Petrus Johannes, zoon van Philippus, namen als vierde generatie Boot, de leiding van de fabriek over. Er werkten toen ruim 200 arbeiders in twee- en drieploegendiensten en daarnaast was er nog 25 man administratief en technisch personeel. Schuin tegenover de fabriek werd een nieuw pand ingericht als kantoor, kantine en magazijnruimte, mede om meer ruimte te creëren voor de bestaande fabriek. Deze werd gemoderniseerd en in 1957 in gebruik genomen, wat de productie-capaciteit verveelvoudigde. De grootste opdracht ooit uitgevoerd, was de bouw van een motor met 800 pk voor een in Groningen gebouwde coaster.
Epiloog
Nadat in 1951 "Honderd jaar schepen en veertig jaar motoren" met optimisme voor de toekomst was gevierd, liet de genadeklap toch niet kang meer op zich wachten. Eind jaren zestig kwam de klad in de scheepsbouw; economische achteruitgang heerste alom in Nederland en trof dus ook Alphen aan den Rijn. Er werd gezocht naar samenwerking met andere werven. Deze werd voorlopig gevonden in een fusie met de werf "T. van Duyvendijk" te Lekkerkerk. De werven werden kort daarna opgenomen in de organisatie "Klip Beheer". Deze kocht een aantal werven op om ze na reorganisatie weer levensvatbaar te maken. Dit lukte nog een aantal jaren, maar daarna gingen de werven failliet en stonden de werknemers op straat. De laatste jaren waren veel werkzaamheden gedaan voor derden: onderdelen van grote zeeschepen voor een Amerikaanse werf, hele of halve jachten voor Van Lent te De Kaag, constructies voor Cindu te Uithoorn en verschillende tankschepen voor Van Ommeren te Rotterdam. De laatste opdracht van "De Vooruitgang" was de bouw van een jacht voor Van Lent. "De Industrie" leverde als laatste een duwboot voor Van Ommeren.
In het voorjaar van 1977 werden beide bedrijven gesloten. Op de terreinen van "De Vooruitgang" is nu het bedrijf van De Groot Verschuur Olie B.V. gevestigd. Het terrein van "De Industrie" aan de Wilhelminalaan werd voor woningbouw bestemd.
De motorenfabriek "De Industrie" draaide toen nog, maar ging wel over op werktijdverkorting. Er kwam een fusie tot stand met de Brons motorenfabriek te Appingedam. Na de reorganisatie bleek het voordeliger de Industrie-motoren in Appingedam te bouwen. De fabriek aan de Prins Hendrikstraat werd in oktober 1977 gesloten en daarna gesloopt. Het in de jaren vijftig gebouwde kantoorpand aan de landzijde van de straat bleef behouden.
Lange tijd floreerde in Alphen aan den Rijn de scheepsbouw. Meer dan 1450 schepen werden door de firma Boot afgeleverd. Bestaande schepen worden nog steeds voortgedreven door een Industrie-motor met zijn karakteristieke geluid: ... tabak, tabak, tabak .... Met het faillissement van deze firma is een stukje industriële geschiedenis in Alphen aan den Rijn verloren gegaan. Ook de werven van het geslacht Boot in Delft, Leiden en Woubrugge bestaan niet meer.
|